Ambients virtuals d'aprenentatge
Debilitats | Amenaces |
Dependència d'un servidor. | El que pot implicar l'ús exclusiu de l'e-learning. |
Fortaleses | Oportunitats |
Autonomia i potencial aglutinant de recursos: descàrrega/puja de continguts, fòrums, qüestionaris, qualificacions... | Les que impliquen l'e-learning: aprenentatge participatiu i col·laboratiu des de qualsevol indret. |
http://dafomoodle.blogspot.com/
(Edu)blogs
Debilitats | Amenaces |
Dependència d'una estructura (on el més visible és el més recent) que, de vegades, dificulta l'accés a la informació, amb independència de les etiquetes. (Estructura de diari). | Empobriment del blog, per descuit o per excés de continguts superflus. |
Fortaleses | Oportunitats |
Aglutina nombrosos recursos i mitjans didàctics, interactivitat (usuari-blog; usuari-usuari), publicacions extenses.Format molt dinàmic. Caràcter creatiu i personal. | Múltiples possibilitats dins l'àmbit educatiu. |
Mapa conceptual sobre edublogs:
http://cmapspublic2.ihmc.us/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1185091712718_456808093_5200&partName=htmltext
Wikis
Debilitats | Amenaces |
Interfaz poc suggerent. | Manca de dinamisme. Simplificació. |
Fortaleses | Oportunitats |
Caràcter programàtic i estructurat dels continguts (similar a un mitjà didàctic convencional, com per exemple, un llibre). | Fomenta la col·laboració i l'estudi sistemàtic. |
Blogs o wikis?
Convergències i trets específics.
http://educativarecursos.wikispaces.com/ed20_Curso+Educacion_2.0
WebQuests
Debilitats | Amenaces |
No fomenta l'aprofundiment en relació a les oportunitats que suscita. | Manca de detall, o bé excessiva complexitat en les pautes. |
Fortaleses | Oportunitats |
Interfaç molt clara i intuitiva. Molt eficaç per treballar amb petits grups. | Desenvolupa l'aprenentatge autònom, la investigació guiada per la xarxa, la recerca... Bona eina de recolçament i de consolidació. |
http://www.aula21.net/tallerwq/index2.htm
Debilitats | Amenaces |
No és una eina d'estudi autosuficient. No és massa interactiu. Limitacions degudes a l'antiguitat del programa. | Convertir una eina de presentació amb una eina de continguts i aprofundiment. Execiva habituació. |
Fortaleses | Oportunitats |
Capacitat de síntesi, dinamisme, entreteniment, facilitat d'ús, potencial hipermèdia (manco multimèdia). | Versatilitat per a qualsevol tema i destinatari. |
EXEMPLE:
HotPotatoes
Debilitats | Amenaces |
Inversió de temps del professor pel disseny. | Simplificació de continguts. |
Fortaleses | Oportunitats |
Òptima relació entreteniment-funció didàctica. | Eina d'(auto)avaluació. |
Debilitats | Amenaces |
No permet avaluar/discriminar les feines individualment. | El xat pot afavorir la dispersió (això no obstant, és indispensable un plànol distint de discussió que el xat assumeix). |
Fortaleses | Oportunitats |
Les seves aplicacions ofimàtiques. La possibilitat d'exportar el document a distints formats. | Treball en xarxa i col·laboratiu o en equip. Possibilitat de desenvolupar l'aprenentatge autònom i l'(auto)reflexió crítica. |
Demo:
Debilitats | Amenaces |
Exigeix coneixements previs (del programari i del tema a tractar) i pràctica. | Simplificació, confusió, pèrdua de continguts. |
Fortaleses | Oportunitats |
Visió esquemàtica i lògica dels continguts. | Eina didàctica en totes les fases de l'aprenentatge i estratègia nemotècnica. |
EXEMPLE:
2 comentaris:
Molt bon recull i classificació de recursos per a l'aprenentatge.
Moltes gràcies, Oriol; la idea és anar-ho ampliant -i àdhuc corregint- en funció de la pràctica i l'experiència.
Publica un comentari a l'entrada