Recursos didàctics:



 Ambients virtuals d'aprenentatge




 Debilitats

Amenaces

Dependència d'un servidor.



El que pot implicar l'ús exclusiu de l'e-learning.

Fortaleses

Oportunitats

Autonomia i potencial aglutinant de recursos: descàrrega/puja de continguts, fòrums, qüestionaris, qualificacions...


Les que impliquen l'e-learning: aprenentatge participatiu i col·laboratiu des de qualsevol indret.

http://dafomoodle.blogspot.com/



                              (Edu)blogs







Debilitats

Amenaces

Dependència d'una estructura (on el més visible és el més recent) que, de vegades, dificulta l'accés a la informació, amb independència de les etiquetes. (Estructura de diari).


Empobriment del blog, per descuit o per excés de continguts superflus.

Fortaleses

Oportunitats

Aglutina nombrosos recursos i mitjans didàctics, interactivitat (usuari-blog; usuari-usuari), publicacions extenses.Format molt dinàmic. Caràcter creatiu i personal.


Múltiples possibilitats dins l'àmbit educatiu.



Mapa conceptual sobre edublogs:
http://cmapspublic2.ihmc.us/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1185091712718_456808093_5200&partName=htmltext

 

Wikis

Debilitats

Amenaces

Interfaz poc suggerent.

Manca de dinamisme. Simplificació.
Fortaleses

Oportunitats
Caràcter programàtic i estructurat dels continguts (similar a un mitjà didàctic convencional, com per exemple, un llibre).

Fomenta la col·laboració i l'estudi sistemàtic.


Blogs o wikis?
Convergències i trets específics.
http://educativarecursos.wikispaces.com/ed20_Curso+Educacion_2.0




                                                           WebQuests








Debilitats

Amenaces
No fomenta l'aprofundiment en relació a les oportunitats que suscita.

Manca de detall, o bé excessiva complexitat en les pautes.

Fortaleses

Oportunitats

Interfaç molt clara i intuitiva.
Molt eficaç per treballar amb petits grups.

Desenvolupa l'aprenentatge autònom, la investigació guiada per la xarxa, la recerca...
Bona eina de recolçament i de consolidació.

http://www.aula21.net/tallerwq/index2.htm



PowerPoint



Debilitats

Amenaces

No és una eina d'estudi autosuficient.
No és massa interactiu.
Limitacions degudes a l'antiguitat del programa.


Convertir una eina de presentació amb una eina de continguts i aprofundiment. Execiva habituació.

Fortaleses

Oportunitats

Capacitat de síntesi, dinamisme, entreteniment, facilitat d'ús, potencial hipermèdia (manco multimèdia).


Versatilitat per a qualsevol tema i destinatari.

EXEMPLE:




     
HotPotatoes









Debilitats

Amenaces

Inversió de temps del professor pel disseny.


Simplificació de continguts.

Fortaleses

Oportunitats

Òptima relació entreteniment-funció didàctica.



Eina d'(auto)avaluació.




Google Docs









Debilitats

Amenaces

No permet avaluar/discriminar les feines individualment.


El xat pot afavorir la dispersió (això no obstant, és indispensable un plànol distint de discussió que el xat assumeix).

Fortaleses

Oportunitats

Les seves aplicacions ofimàtiques.
La possibilitat d'exportar el document a distints formats.


Treball en xarxa i col·laboratiu o en equip.
Possibilitat de desenvolupar l'aprenentatge autònom i l'(auto)reflexió crítica.

Demo:  
http://docs.google.com/demo/edit?id=scABWpXESeJ0TpehOkT6KWBQ4&hl=es&dt=spreadsheet#document



       CmapTools        

Debilitats

Amenaces

Exigeix coneixements previs (del programari i del tema a tractar) i pràctica.


Simplificació, confusió, pèrdua de continguts.

Fortaleses

Oportunitats

Visió esquemàtica i lògica dels continguts.


Eina didàctica en totes les fases de l'aprenentatge i estratègia nemotècnica.


EXEMPLE:



2 comentaris:

Oriol López ha dit...

Molt bon recull i classificació de recursos per a l'aprenentatge.

Bernat Xavier ha dit...

Moltes gràcies, Oriol; la idea és anar-ho ampliant -i àdhuc corregint- en funció de la pràctica i l'experiència.